De 8,5 miljard euro coronasteun die het kabinet beschikbaar stelt om leerachterstanden weg te werken, heeft een vervelend effect: het lerarentekort wordt er alleen maar groter door. Scholen zien in de roosters na de zomervakantie al gaten vallen en stappen in sommige gevallen over op vierdaagse weken. “Op vacatures reageert niemand.”

Dat schrijven NRC en het AD vandaag. In het speciaal onderwijs en bij scholen in achterstandswijken zijn de problemen het grootst, zeggen de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs (GO) en de PO-Raad tegen NRC.

Nauwelijks leraren te vinden

Maar ook uit een rondgang die het AD heeft gedaan langs tientallen basisschooldirecteuren blijkt dat er momenteel nauwelijks basisschoolleraren te vinden zijn.

Scholen hebben van onderwijsminister Arie Slob gemiddeld zo’n 700 euro coronasteun per leerlingen gekregen om de leerachterstanden weg te werken. Geld is het probleem dus niet, maar er komen nauwelijks reacties op vacatures die de onderwijsinstellingen plaatsen.

“Op papier hebben we het geld uitgegeven, maar dat heeft geresulteerd in zeventien vacatures”, vertelt een schoolbestuurder van meerdere basisscholen aan het AD.

Krappe arbeidsmarkt

Leraren hebben door de miljardeninvestering meer keuze uit scholen op de krappe arbeidsmarkt, waardoor ze niet snel kiezen voor bijvoorbeeld scholen in achterstandswijken.

“Er wordt met dit geld in de hand zó getrokken aan leerkrachten dat ze voor de bijl gaan”, zegt Wim Ludeke, bestuurslid van de Sectorraad GO. “De verleiding om over te stappen naar het reguliere onderwijs of om je als zzp’er te laten detacheren is groot.”

“We zien dat scholen in randgemeenten opeens veel meer geld hebben, en dus meer vacatures, die anders pas over een paar jaar zouden ontstaan als iemand met pensioen gaat”, vertelt de voorzitter van de PO-raad, Freddy Weima, aan NRC.

‘Vier ton meer dan verwacht’

Volgens de PO-raad wil 80 procent van de basisschoolbesturen het geld inzetten voor extra personeel, maar 42 procent weet niet waar ze dat vandaan moeten halen. De raad krijgt al signalen dat scholen vaker overgaan op noodgrepen als een vierdaagse schoolweek en online onderwijs.

“Wij krijgen vier ton meer dan we hadden verwacht”, vertelt een adjunct-directeur van een basisschool in Rotterdam erover aan het AD. “Daar zouden we graag extra personeel van aannemen, maar dat gaat niet. Op vacatures reageert niemand.”

Bron: RTLZ